Tel
 

Creëer een meeslepende In-Store ervaring met gericht geluid

Creëer een meeslepende In-Store ervaring met gericht geluid

Technologie wordt in retail-omgevingen al veelvuldig ingezet om consumenten te binden aan een merk, product of formule. Deze prikkels zijn veelal visueel. Bewegende (narrowcasting) of stille (poster, flyer, enzovoorts) beelden worden vaak gebruikt om consumenten te triggeren en te beïnvloeden in hun productkeuze. Audio is een element dat nog beter ingezet kan worden.

Audio is dé marketingtool om boodschappen extra kracht te geven.

"Zonder geluid is visuele perceptie anders: minder contrasterend, minder aandachttrekkend, en minder informatief," vertellen professor architectuur aan de The Illinois School of Architecture Joy Monice Malnar en fine-arts professor aan de Loyola University Chigago, Frank Vodvarka in hun boek "Sensory Design."

In veel winkels worden (commerciële) boodschappen afgespeeld via de geluidsinstallatie maar deze bevatten vaak elementaire informatie en zijn over de gehele winkelvloer te horen.

Stel dat een consument, terwijl hij op de groenteafdeling van een supermarkt loopt, hoort dat de komkommers in de aanbieding zijn is de boodschap relevant. Echter omdat de boodschap over de gehele winkelvloer te horen is, is hij voor nog veel meer consumenten irrelevant omdat zij nog niet, of niet meer, “bezig zijn” met de groenteafdeling. Hoe groot is de kans dat iemand nog 75 stappen zet voor deze aanbieding?

Nu is er een relatief nieuwe ontwikkeling waardoor retailers de volgende stap in in-store communicatie kunnen maken door gerichte audio boodschappen in te zetten. Die techniek wordt bewerkstelligd door de Geluidouche.

Het verschil tussen een traditionele, conventionele speaker (blauw) en gericht geluid met de Geluidsdouche (geel).

Gericht geluid dankzij de Geluidsdouche

De Geluidsdouche is een speaker die geluid kan richten. Mensen die onder de speaker staan horen het geluid, mensen die ernaast staan horen niets. De 1-op-1 communicatie met passanten wordt dankzij de Geluidsdouche optimaal benut.

Stel u loopt langs het frisdrankenschap en u wordt vriendelijk begroet door het geluid van rammelende ijsklontjes en bruisende frisdrank dat in een glas wordt gegoten. Stap een meter opzij en het geluid is weg.

Of in een elektronica winkel waar u de specificaties hoort van de laptop die voor u staat terwijl de persoon naast u alle specificaties hoort van de laptop waar hij voor staat.

Dat is het effect van de Geluidsdouche!

De Geluidsdouche

De Geluidsdouche van Sol 4 werkt op basis van de gepatenteerde Hypersound technologie. Deze technologie zendt geluid langs een parallel aan een gecontroleerde hoge frequentie (40.000 Hz.) audio uit zodat luisteraars het geluid alleen kunnen horen als ze "in de bundel" staan.

Stel dat je een geluid van 1000 Hz. wil laten horen, dan zendt de speaker 2 signalen uit. Eén van 40.000 Hz. en één van 40.000 Hz + de frequentie van het geluid dat hoorbaar moet zijn. Als dit bijvoorbeeld 1000 Hz is, is het tweede signaal uit de speaker een signaal van 41.000 Hz. Zodra deze elkaar kruisen word het verschil hoorbaar (41.000 – 40.000 = 1000 Hz).

Gericht geluid in de detailhandel

Audio heeft duidelijk een belangrijke rol in een retail omgeving. Een studie, welke in 2007 is gepubliceerd in het European Journal of Scientific Research, onderzocht dat consumenten langer in retail-omgevingen blijven waar muziek te horen is. Consumenten blijven niet alleen langer maar geven ook meer geld uit dan op plaatsen waar geen muziek te horen is. Daarnaast is er een studie gedaan door professoren van de Universiteit van Leicester in het Verenigd Koninkrijk waaruit bleek dat bij het overschakelen van het soort muziek dat gespeeld werd in de wijn sectie van een supermarkt de verkoop van Franse wijn verhoogt wanneer er Franse muziek te horen was, terwijl de verkoop van Duitse wijn toeneemt als Duitse muziek werd gespeeld.

Als willekeurig muziek afspelen op de achtergrond kan resulteren in een verhoogde verblijftijd en een hogere omzet, is het logisch dat het gebruik van gericht geluid kan leiden tot nog meer significante resultaten.

Hoewel het gebruik van gerichte audio in een retail omgeving nog in de kinderschoenen staat, tonen verschillende academische studies aan dat er een enorm potentieel is voor de Geluidsdouche.

Onderzoeken

Een van die onderzoeken is in 2012 uitgevoerd door professoren van de Universiteit van Stockholm. De vraagstelling voor dit onderzoek luidde: “Stimuleert gericht geluid de verkoop van biologische producten?” Bij de zuivelafdeling van de winkel hoorde het winkelend publiek het geluid van boerderijdieren, terwijl een vrouwelijke verteller sprak over de verschillende voordelen van biologische producten. De studie wees uit dat het winkelend publiek blootgesteld aan het gerichte geluid in de sectie zuivel 15 seconden langer verbleef dan degenen die niet zijn blootgesteld aan het geluid (55,5 seconden versus 40,5 seconden), en de verkoop van de producten welke aangeprezen werden steeg bijna 10 procent in vergelijking met de omzet van die dezelfde producten vóór de installatie van het systeem.

Een andere, in 2012 uitgevoerde, studie uit Zweden toonde aan dat de verkoop van twee bekende frisdranken met bijna 60 procent steeg in een reclamecampagne waarbij de Geluidsdouche ingezet is. Daarnaast bleek ook dat het aangeprezen product een hogere afzet had vanuit impulsaankoop.

Sol 4 heeft op eigen initiatief meerdere onderzoeken gedaan. In 2010 hebben wij een test uitgevoerd waarbij de Geluidsdouche een informerende rol had.

De Geluidsdouche is ingezet bij het invoeren van 2 kassa’s waar uitsluitend met PIN betaald kon worden. Aldaar ontstonden regelmatig vervelende situaties doordat men toch contant wilde afrekenen. Daaruit bleek dat de consument de bebording en vloerstickers rondom de kassa niet gezien had. Met de inzet van de geluidsdouche zijn deze problemen aanzienlijk verminderd omdat het geluid een extra zintuig prikkelt om de klant te wijzen op de gewijzigde situatie rondom het kassapark. De speaker was sensor gestuurd. Een boodschap waarin te horen was dat “de consument zich bij een kassa bevond waar uitsluitend met PIN betaald kon worden” zodra er beweging is voor de sensor. Na inzet van geluid om de veranderingen in het kassapark kenbaar te maken is het aantal klanten dat contant wilde afrekenen bij de PIN kassa gereduceerd van 3 per uur naar 3 per week.

Verder is in 2013 Erasmus Student Marco de Graaf Cum Laude afgestudeerd op zijn onderzoek naar een commerciële inzet van de Geluidsdouche. Met zijn onderzoek bereikte hij een stijging in afzet van gemiddeld 24%. Het effect van de Geluidsdouche liet zowel op de korte als lange termijn zien dat het een stabiele tool is om de afzet te vergroten. Ook liet het onderzoek zien dat consumenten de atmosfeer van de supermarkt significant hoger evalueren wanneer ze zijn blootgesteld aan de Geluidsdouche in vergelijking tot wanneer ze niet zijn blootgesteld aan de Geluidsdouche. “De Geluidsdouche heeft dus een positief effect op hoe consumenten een supermarkt evalueren. In aanvulling, voorgaande onderzoeken tonen aan dat de atmosfeer van een supermarkt een belangrijke driver is voor de loyaliteit van consumenten naar een supermarkt” aldus De Graaf.

Met het gebruik van de Geluidsdouche kunnen retailers een meeslepende 3D-sound-omgeving creëren in een beperkt en bepaald gebied, zoals bijvoorbeeld bij de voorkant van een display of schap. Buiten de zone is het geluid niet te horen.

Links de reguliere hersenactiviteit. Rechts, de hersenactiviteit wanneer je muziek hoort.

Stopkracht

Geluid heeft de eigenschap om een passant nieuwsgierig te maken. Nieuwsgierig naar wat er komen gaat. De wetenschap die hierachter zit is dat geluid het verbindende element is tussen de linker- en rechterhersenhelft. Als deze met elkaar in contact staan voelen wij ons prettig en worden er emoties geprikkeld. Daarom zit er onder iedere radio- en televisiecommercial geluid.

Bekijk “All you need is love” eens zonder geluid. Volstrekt emotieloos maar hoor er een geluidje van een strijkorkest bij en de tranen vloeien vaak rijkelijk.

Zodra een retailer de consument benaderd met een onverwachte en passende audio-ervaring dwingt het hen psychologisch om te blijven luisteren. Dat verhoogt de verblijfstijd voor de beoogde toepassing. De onvergetelijke ervaring via de Geluidsdouche voegt een "wow" factor toe die de effectiviteit van de reclame-uitingen verhoogt, wat uiteindelijk resulteert tot een hogere omzet.

Retailers kunnen meerdere zones van gericht geluid creëren in een winkel, gericht op producten of een volledige categorie. In plaats van audiosysteem op de gehele winkelvloer dat minder positieve resultaten oplevert.

De Geluidsdouche en Sol 4

Peter van Beek is de ondernemer van Sol 4 en houdt zich vanaf het ontstaan van de Geluidsdouche bezig met de praktische toepassing. Sinds 2008 heeft Sol 4 zich gepositioneerd als expert in deze techniek en het product. Naast de Geluidsdouche heeft Sol 4 nog meer producten en diensten in audio(visuele) dienstverlening voor onder andere retail. Nieuwsgierig naar hoe de Geluidsdouche ook u kan helpen om doelstellingen te verwezenlijken, neem dan contact met ons op.

Wij maken gebruik van cookies om uw browse-ervaring te verbeteren en ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt. Door verder te gaan, gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over ons gebruik van cookies en hoe u deze kunt beheren.